Från ingenting till störst på 5 år

Casinot Casumo gick från helt okänd till att vara marknadsledande på mindre än fem år. Eller i kronor räknat: från 0 kr till 38 miljoner i årlig omsättning. Nu sätter de upp eget lager och fördubblar personalen.
Casumo är ett företag som det är alldeles särkilt roligt att berätta om, eftersom så många av Sveriges e-handlare redan känner till dem. Norrköpingsföretaget är marknadsledande när det gäller att förse landets distanshandelsföretag med emballage på internet.
Redan från starten 2007 var försäljning via nätet en bärande idé förCasumo grundare och vd Mikael Holmberg. Han hade tidigare varit med om att driva e-handelsföretaget Kontorslagret och sälja det till Staples, som idag är världens näst största aktör inom e-handeln.

Ett koncept som fungerar
Casumos försäljningen sker till 50 procent på nätet, och resterande via postorder och telefon. Ett koncept som företaget haft sedan starten, och som fortfarande fungerar.
– Det har gått enligt plan, och vi fortsätter att växa, säger Mikale Holmberg.
– Vi fördubblar nu personalstyrkan till 11 personer i samband med att vi slutar använda oss av tredjepartslogistik och istället bygger ett eget lager.
En grundläggande idé för Casumos är att ha allt på lager. Idag har företaget 4.000 olika emballage i sortimentet, varav 3.000 i lager.
– Det ger våra kunder möjlighet att välja rätt kartong till sin produkt. Genom att köpa rätt kartong som kanske kostar 5 kronor kan de samtidigt spara 15 kronor i fraktkostnad per leverans.
”Fokus på säljet”
Vad har då andra att lära av Casumo? Erfarenheter som Mikael Holmberg gjorde under tiden på Kontorslagret har gjort att han kunna undvika större misstag, och även kunnat lära sig vad man måste göra rätt.
– Man måste ha fokus på säljet, och man måste inse att det kostar pengar att skaffa kunder, säjer Mikael Holmberg.
Enligt Mikael finns det tre kategorier av e-handlare.
1. De som redan från början inser att det kostar pengar att skaffa kunder.
2. De som lyckas skaffa fram pengar när de inser att det kostar pengar att få kunder.
3. De som lägger ned e-handeln när de inte har tillräckligt med kunder.
Och sedan finns det förstås några som har turen att saluföra produkter som är Google- eller blogg-vänliga, och därför kan växa snabbt av de orsakerna. Men kartonger är ju inte precis något som sprider sig som en löpeld genom bloggsfären..
Koppling till Navision
Casumo kör sin e-handel på E-butik Flex, en plattform som de hållit fast vid hela vägen.
– Vi valde den plattformen för att det fanns en färdig koppling till Visma Administration. Dessutom var det bara här vi kunde få den speciella produktlistningssida vi ville ha.
Med allt större omsättning har företaget vuxit ur Visma Administration, och därför bytt till det betydligt större ekonomisystemet Navision. I samband med detta har en ny koppling till webbshoppen implementerats, samtidigt som designen i webbshoppen har uppdaterats och funktionaliteten förbättrats.
– Driften och tillgängligheten har varit bra, så vi fortsätter med samma plattform. Då slipper vi också osäkerheten med att skaffa en ny leverantör, säger Mikael Holmberg.

Kommentera